PASTISSADA DE CAVAL

Olen juba pikemat aega poes hobulihapakki käes veeretanud, ent alati selle millegipärast tagasi lihaletti pannud. Mitte, et mul midagi hobuse söömise vastu oleks, minu jaoks on ta samasugune pudulojus nagu veiski ja kui üht kõlbab kahvliga rünnata, siis miks mitte teist. Lihtsalt siiani pole mul olnud head retsepti, mille järgi seda liha valmistada. Kui aga Mari-Liis oma blogis mainis, et temal retsept olemas, aga toorainet napib, siis ei saanud ma mitte juhust kasutamata jätta :) Õige pea olin surfamas about.com lehel ning silmitsesin seda retsepti.

Vaja läheb:
1 kg hobuseliha (rümp)

Marinaad:
2 sellerivart
2-3 porgandit
1 suur sibul
4 nelki
12 koriandriseemet
1 loorberileht
1 küüslauguküüs
100 g peekonit
0,6 dl oliivõli
1 pudel täidlast ja kuiva punast veini (täiuslikkuse ihaldajad kasutavad Reiciotto Amarone või Valpolicella Superiore veini, ent ma ei raatsinud selle peale 19 eurot kulutada ning kasutasin Valpoliciellat, mis polnud nii superiore ent oli igati vääriline :)
Soola ja pipart


Hiljem läheb vaja:
1 spl võid veeretatuna jahus
(jahu)
2-3 spl paprika maitseainet

Kõige lihtsam osa - too poest puuduolev kraam :)

Tegelikult retsept nii keeruline polegi, lihtsalt aega läheb tohutult palju, kuna liha tahab marinaadis olla 3 päeva. Suurem peamurdmine toimus mul peekoni kasutamise suhtes. Liha tuleb marinaadis seismise ajaks keerata peekoni ja porgandite sisse, aga kuidas seda teha oli küsimus number üks. Teine, mis mind veidi segadusse ajas, oli see, et pärast esmast mainimist polnud retseptis sõnagi enam peekoni kohta...et kas liha pruunistamise ajal tuleb pekk selle ümbert ära võtta ja mis siis sellest saab või siis tuleb keerutada seda pannil koos peekoniga? Ühesõnaga tuli talitada oma äranägemise järgi.

Algatuseks valmista ette kõik marinaadi komponendid. Haki seller ja sibul. Koori porgandid ja lõika nendest juustunoa või viilutajaga õhukesed viilud piki porgadit. Kui sul juustunuga pole ja riivil oleva viilutaja kasutamise peale ei tule, siis saad neid viile edukalt teha ka noaga nagu mina :) Aseta tööpinnale küpsetuspaber ning lao sellele pikiribadena peekon ja põimi sellest põikiribana läbi porgand.


Hmmm pilti vaadates on küll põiki- ja pikiread teistmoodi, aga see on see kui fotosid küljepealt tehakse :) Aseta liha peekoni-porgandimatile ning rulli küpsetuspaberi abil see ümber liha kokku.



Kinnita jätkukohad tikkudega.


Tõsta ta laiapõhjalisse sügavasse kaussi ning lisa hakitud seller ja sibul, küüslauk, maitseained, õli ja pudel punast. Kata kauss toidukilega ja pane külmkappi maitsestuma kolmeks päevaks. Vahepeal käi liha ümber keeramas.


Nüüd on sul kolm päeva aega mõelda, et mida kuradit sa siis nende peekonitega edasi teed :)

Ma olin iga päev isemoodi arvamusel, ent lõpuks dikteeris liha ise tegevuskäigu. Nimelt tuleb see marinaadist välja võtta, marinaad ja juurikad säilitada. Liha patsutada kuivaks ja selle tegevuse käigus laguneski kaunis peekonimatt sealt ümbert. Liha tegin jahuga kokku ja pruunistasin kuumas õlises potipõhjas kärmelt kõikidelt külgedelt, lisasin peekoni ja juurviljad ning kuumutasin veel mõne minuti. Seejärel rändas patta marinaad ja liha jäi kaane all hauduma vastavalt etteantud retseptile kolmeks tunniks (madalal tulel).
Pärast kolme tundi tuleb liha pajast välja võtta ning kaste paksendada või-jahupalliga, sobib ka jahu-külm vesi variant. Maitsestada paprikapulbriga (2-3 spl). Lisasin ka suhkrut, kuna kaste oli liiga happeline ja soola-pipart, kuna neid oli vajaka. Natuke ka tšillit.

Lõppkokkuvõttes - polnud suurem asi roog ja kordamisele ei lähe. Liiga palju vaeva ja aega ja tulemus on üsna ilmetu ja igav. Juurde tegime tüümianiga kartuleid ja need päästsid nii mõndagi. Seega on hea idee marinaadi tüümiani visata ning ma arvan, et imehästi sobiks sinna üks kaneeelikang sekka.
Täiesti arusaamatuks jäi minule see peekoniga mässamise teema, maitset polnud küll tunda ja minu arust tegi see hoopis marinaadile kahju. Pigem oleks võinud seda juurde praadida valmistamise ajal ja selle rasvas siis hobust pruunistada. Minu suurim üllatus oli aga see, et liha oli kuiv. Kuidas see võimalik on, ma ei tea. Toores liha tundus tekstuurilt väga hõrk ja pehme, võibolla see pikk leotamine tappis selle. Mine tea. Ehk on hoopis mõistlikum liha tükeldada.

Kindlasti ei tee ma hobuselihaga lõpparvet, aga teinekord valmistaks teda lihtsalt teisiti. Alati ei õigusta end keerulised retseptid ja alati ei saa ka veiniga vigasid parandada...näe, ela ja õpi :)


PS: Teine päev soendades on ta tunduvalt maitsvam, eriti kui sinna lisada kaneeli ja tüümiani, roosmariini ja lavendlit ning liha väiksemateks tükkideks lõigata.

Allikas: http://italianfood.about.com/od/furredgameetc/r/blr0269.htm?rd=1

2 comments:

  1. Oh, milline toit ja millised ettevalmistused! Super ju! Aga ma olen aru saanud, et pastissada jaoks peaks liha ikka niiiiiii pehmeks minema, et pärast teed kahvliga pudiks. No mina, nagu sa juba tead, tegin sama toitu põdrast, aga EI marineerinud kuidagimoodi. Sa oled ikka hullult suure töö kõige selle põimise ja peekonite-porganditega mässamisega ära teinud. Ma ei pidanud seda üldse vajalikuks:P Pikk küpsetusaeg veinis tegi meie põdrast küll suussulava hautise. Uute katsetusteni! :)

    ReplyDelete
  2. Aitäh Mari-Liis! See tuli üllatusena jah, et liha kuivaks veidi jäi, pika hautamisega olen tavaliselt nii lambad kui veised jm kõik nii pehmeks saanud, et nad ise kukuvad koost :) Eks tuleb uuesti proovida :)

    ReplyDelete