Leivategu

Kohustuslik sõbrapäevapostitus südamete, rooside, vahuliste tortide ja tundepuhangutega jääb minu poolt kahjuks ära. Ei meeldi mulle see kommertspüha teps mitte ning ma pole kunagi aru saanud, et miks peab olema aastas just ainult üks päev, mil oma kalleid inimesi tähele paned. Mulle meedib kui igas päevas on killuke õnne :)


Täna teeme hoopis leiba. Leivateo õnnestumise üks alus on hea juuretis, mille valmistamise retsepti mul kahjuks pole. Ent kui keegi Brüsselis on huvitatud juuretise saamisest, siis võin enda oma lahkelt paljundada. Selle tassisin kodumaalt kaasa, mis vahepeal kohvris muidugi üle kees ja palju pahandust tekitas.

Teine leiva õnnestumiseks vajalik komponent on hea retsept. Ja alltoodu on väga lollikindel variant, õnnestub alati.
Ning kolmas väga oluline asi on jahu, millega just siin riigis olles võib raskusi tekkida. Mina kasutan võimalusel alati Veski Mati rukkileiva jahusegu. Koorman kõiki oma külalisi, kes siia kodumaalt tulevad, palvega, et tooge jahu. Rääkimata sellest, et ise oleme alati kui kaamlid, kohvrid jahu täis. Toll pole veel imelikult vaadanud õnneks :) Kui seda armast jahusegu aga pole, siis olen kasutanud rukkijahu segatuna nisujahuga, sest paljas rukkijahu on minu arust liialt raske ja kerkib kehvasti.

Ja muud kunsti seal polegi, on vaid vaja üks suur kauss, üks korralik puulusikas (mis tuletab mulle meelde, et minu oma läks ju katki, peab uue hankima) ja üks soe stabiilne koht, kuhu leivahakatis käärima jätta.

Leivategu alaku!

SOOJENDA suur kauss seest, nt kuuma veega.
Kalla JUURETIS kaussi.
Lisa 200 ml KÄESOOJA VETT ja sega.
Lisa 300 gr RUKKIJAHU vaheldumisi 1 liitri KÄESOOJA VEEGA pidevalt hoolega segades.
Kata kauss TOIDUKILEGA ning mässi TEKI (froteerätiku) sisse.
Jäta 10 tunniks SOOJA kohta käärima (võib ka kauem kuni 16 t, aga mida kauem, seda hapum leib).


10 tundi hiljem:
TÕSTA 4-5 spl tainast JUURETISEKS kas kilekotti või karpi, jäta sinna pisut õhuruumi, sulge ja aseta külmkappi. Seisab kenasti külmkapis 2 nädalat (endal on isegi pea kuu aega seinud ja oli endiselt oivaline). Kui on seisnud kauem kui 2 ndl, siis võib käärimisel lisada 1 spl suhkrut, see aitab protsessi elustada. Juuretise võib võtta ka valmistaignast, aga siis enne seemnete ja muu pudi lisamisest.

RÖSTI seemed või prae pekk vm mis tahad leiva sisse panna ning JAHUTA. Mina olen pannud seemned röstimata kujul. Ja lisanud ka pähkleid, rosinaid, kuivatatud aprikoose või ploome.

Lisa JUURETISESEGULE:
Fariinsuhkur 200 gr
Linnasesiirup 50 gr (kui kasutad linnasejahu, siis pole vaja siirupit lisada vaid pane 50 gr rohkem fariinsuhkrut, kui ei kasuta jahu ega taha ka siirupit, siis pane ikkagi 50 gr rohkem fariinsuhkrut).
Meresoola 3 tl (võib olla ka tavaline sool).
Pidevalt puulusikaga SEGADES lisa 600 - 800 gr RUKKILEIVA JAHUSEGU.
Kui linnasesiirupit ei lisanud, siis võib soovi korral panna 4-5 spl LINNASEJAHU.

Taigen meenutab konsistentsilt paksu leivasuppi.

Lisa nüüd SEEMNED või pekk või muu, mis leiva sisse läheb. Sega.
MÄÄRI vormid (3 tk) võiga.
JAGA taigen kolme vormi vahel, igasse kuni poole vormi ulatuses, et oleks ruumi kerkida.
Märja lusika abil PATSUTA taigna pind vormides siledaks. Selle etapi ma unustan alatasa ära ja ei juhtu midagi kohutavat.
Öeldakse, et vette kastetud sõrmega tuleb augud pealt taignasse torgata. Seda ma ei tee kunagi.

SOENDA ahi 50 kraadini.
Aseta leivad 50 kraadisesse ahju KERKIMA 1-1.15 tunniks. AHJU UST VAHEPEAL EI AVA, vaid alles siis kui leib valmis on.
Kui nad on sobiva aja kerkinud seal, keera ahju KUUMUST 150 kraadini.
Kui 150 kraadi on saavutatud, siis keera 200 kraadile ahi ja KÜPSETA leiba ca 1 tund.
VÕTA leivad ahjust välja ja PIHUSTA koorik üle veega, et see ei kõveneks.
MÄÄRI koorik võiga, see annab ilusa läike.
KATA vormid rätikuga ca pooleks tunniks.
KALLUTA leib vormist välja ja jäta umbes 20 minutiks rätiku alla kummuli (koorik all).
Pärast tõsta leivad uuesti vormi ja seal void neid toatemperatuuril rätiku all hoida, säilib u 2 nädalat. Ise tõstan nad jahtunult hoopis kilekotti.

No comments:

Post a Comment